hello
CATTB to jedna z ostatnich mutacji projektu Abrams z końca lat 80., kiedy armia potrzebowała radykalnie odmiennego następcy oryginalnego czołgu M1 – niezbędnego do zwalczania nowej generacji czołgów radzieckich. Jednak to się nie wydarzyło, a Związek Radziecki rozpadł się. Kiedy największe zagrożenie zniknęło, Amerykanie zredukowali finansowanie wielu programów wojskowych, w tym następnej generacji Abramsów. Skupili się natomiast na konserwacji i modernizacji posiadanych czołgów, co spowodowało powstanie aktualnej generacji zmodyfikowanych czołgów M1A2.
Jednak gracze będą mieli szansę siąść za sterami CATTB w Armored Warfare, ponieważ ten czołg podstawowy premium 10. poziomu wkrótce pojawi się w grze w postaci najwyższej nagrody za uzyskane poziomy podczas zbliżającej się Bitewnej drogi Patriotów (wcześniej pojawią się XM247 i Griffin 120 mm).
W pewien sposób w grze dostępne będą dwie gałęzie ewolucji Abramsa: jedną reprezentuje model XM1A3 – futurystyczna hybryda Abramsa opartego na M1A2, która mogłaby tak wyglądać, gdyby Amerykanie zmodyfikowali pojazd z użyciem eksperymentalnej technologii; drugą natomiast reprezentować będzie CATTB – pokazujący, czym Abrams mógłby się stać, gdyby Związek Radziecki nie upadł, a projekt czołgu był nadal finansowany. CATTB, wypakowany po brzegi najnowszymi technologiami, będzie praktycznie Abramsem Block III z technologiami z roku 2020.
Zanim jednak przejdziemy do szczegółów – standardowe zastrzeżenie:
Poniższe parametry są wartościami wstępnymi, ponieważ pojazd nie został jeszcze odpowiednio przetestowany. Z pewnością ulegną one zmianie i należy traktować je jedynie jako pewien zarys.
Biorąc to pod uwagę, można powiedzieć, że:
W porównaniu z XM1A3 CATTB będzie nieznacznie cięższy (70 ton) i wolniejszy. Pod względem opancerzenia praktycznie nie będzie się różnił od XM1A3 i będzie wyposażony w miękki SOA (AN/VLQ-8A) i twardy SOA (Trophy) oraz zmodyfikowany zestaw ERA. Z powodu eksperymentalnego uzbrojenia pojazdu jego magazyn amunicji będzie dodatkowo bardzo dobrze zabezpieczony przed podpaleniem i wybuchem.
I teraz przechodzimy do pazura tego pojazdu, a jest on ostry! CATTB będzie uzbrojony w eksperymentalne działo 140 mm ATACS z technologia ETC (elektrotermicznochemiczną) i automatycznym mechanizmem ładowania FastDraw.
Technologia ETC pozwoli pojazdowi wystrzeliwać pociski z większą prędkością, co zapewni większą penetrację i zniszczenia (APFSDS z 850 mm i 880 pkt. obrażeń na strzał, HEAT-MP z 870 mm i 900 pkt. obrażeń na strzał). Technologia ETC powoduje, że płomień wylotowy jest mniejszy, co zmniejsza o połowę karę do kamuflażu podczas strzelania. Ponadto pociski APFSDS będą wyjątkowe, ponieważ będą zadawać o 25% więcej obrażeń, jeśli przebiją pancerz nominalnie grubszy niż 340 mm (bez uwzględniania kąta).
Automat ładowania FastDraw pozwoli wystrzelić szybko dwa pociski, po czym wymagane będzie dłuższe przeładowanie (15 sekund).
Zalety te są równoważone niską mobilnością pojazdu. Pod maską CATTB znajdować się będzie silnik diesla 1450 KM, który jest gorszą jednostką od turbiny gazowej w czołgu podstawowym XM1A3. Maksymalna prędkość pojazdu będzie wynosić 70 km/h, ale przyspieszenie i sterowanie będą gorsze niż w przypadku modelu XM1A3.
I na koniec – CATTB będzie wyposażony w nową zdolność aktywną, która od czasu do czasu wystawi pojazd i załogę na ciężką próbę. Zdolność pozwoli raz na 60 sekund (przez 10 sekund) zwiększyć przyspieszenie o 300% i skrócić czas przeładowania dwukrotnie. Jednak po zakończeniu działania zdolności przez 10 sekund standardowa wartość przyspieszenia zostanie zmniejszona półtora raza, a czas przeładowania zostanie wydłużony o 100%.
Zdolność ta dość nieszablonowo wpłynie na używanie tego pojazdu w grze.
Podobnie jak stare Abramsy również i CATTB będzie uniwersalnym pojazdem, jednak bez względu na wybraną taktykę zawsze trzeba będzie umieć kompensować jego niedostatki. Nawet tylko z zastosowaniem charakterystyk podstawowych czołg ten będzie doskonale sprawdzał się na polu bitwy, również oddając precyzyjne snajperskie salwy z drugiej linii.
Jednak dostępna jest również jeszcze jedna ryzykowna, ale i wynagradzająca opcja: pociski APFSDS w połączeniu z wcześniej opisaną zdolnością aktywną pozwolą grać bardziej agresywnie. Zręczni gracze będą w stanie zdejmować ciężko opancerzone pojazdy wroga, zadawać wielkie obrażenia i wykańczać cel po zastosowaniu zdolności aktywnej. Oczywistą wadą jest okres obniżonej mobilności po użyciu zdolności aktywnej, kiedy to czołg jest narażony na atak.
Niemniej ten czołg podstawowy ma szanse być gwiazdą na każdym polu bitwy, o ile tylko gracz wybierze właściwą taktykę. Jaką? To już zostawiamy w Waszej gestii.
Mamy nadzieję, że pojazd się wam spodoba. Do zobaczenia na polu bitwy!
ź: AW