hello
Z przykrością przyznajemy się sami przed sobą, że niektóre modele w Armored Warfare nie odpowiadają standardom, które sami sobie narzucamy od kilku lat. Nowe modele Spirithaven są świetnej jakości i są precyzyjnie odwzorowane, ale niektóre starsze pojazdy już takie nie są, przykładem takiego zaniedbanego modelu jest T-72B.
Staramy się poprawiać wszystkie modele i sporo ulepszeń wprowadzimy już w aktualizacji 0.33. Opowiemy Wam o nich w przyszłości. Zacznijmy jednak od modelu T-72B.
Czołg podstawowy 6. poziomu T-72B to druga (i ostatnia) poważna modernizacja serii T-72 wprowadzona w roku 1984. W jego przypadku w oczy najbardziej rzuca się dodatkowy zestaw pancerza reaktywnego Kontakt, w dużym stopniu zwiększający ochronę przeciwko granatnikom i innym zagrożeniom opartym na pociskach HEAT. Wzmocniono też opancerzenie bazowe (co jeszcze bardziej uwydatniło wybrzuszenia wieży). Za sprawą nowego systemu kierowania ogniem zwiększono siłę ostrzału, a działo zyskało możliwość strzelania pociskami rakietowymi Swir. Model T-72B eksportowano pod oznaczeniem T-72S, przy czym za granicę trafiło mniej egzemplarzy tego czołgu niż T-72A. Czołg znajduje się wciąż jeszcze na wyposażeniu rosyjskich sił zbrojnych. Więcej na jego temat przeczytacie w naszym artykule.
[caption id="" align="aligncenter" width="939"] T-72B[/caption]Aktualnie głównym problemem z modelem T-72B jest to, że to w ogóle nie jest czołg T-72B. Jest to po prostu model T-72A z pancerzem reaktywnym Kontakt-1 – taki wariant w rzeczywistości istnieje, ale się nazywa T-72AV. Naszym celem jest nadanie temu modelowi prawdziwego wyglądu T-72B z roku 1988, ponieważ wtedy wyprodukowano ostatnie sztuki z pancerzem Kontakt-1. Od roku 1989 w czołgu stosowano zestaw Kontakt-5, a my nie chcemy aż tak bardzo ulepszać opancerzenia tego pojazdu, ponieważ już teraz czołg ten jest wystarczająco dobry. Zależy nam głównie na tym, aby wyglądał on jak przystało na tak znamienity pojazd.
Jak już przyjrzeliśmy się modelowi T-72A udającemu T-72B, postanowiliśmy cały wzór wyrzucić do kosza i stworzyć go od zera w oparciu o publicznie dostępną 130-stronicową dokumentację opisującą skrupulatnie każdy szczegół pojazdu. Nasi rzeźbiarze otrzymali ten dokument i zabrali się do pracy.
Pierwszą oczywistą zmianą jest wieża czołgu. Jej podstawowa geometria znacznie różni się i przód jest bardziej uwypuklony. Zazwyczaj wieże radzieckich czołgów są okrągławe w kształcie patelni, ale w T-72B wieża jest szersza z przodu, przez co uwidocznione są „policzki”. W rzeczywistości pozwalało to na stosowanie ulepszonego pancerza (warstwy stali i żywicy z lukami między nimi).
Podzespoły wieży również uległy zmianom. Optyka została zmodyfikowana i jest zgodna z modelem T-72B tak jak układ pancerza reaktywnego. W przypadku układu pancerza reaktywnego korzystaliśmy z dostępnych materiałów, więc układ jest „taki jakiego życzyli sobie projektanci czołgu podstawowego T-72B” lub jak kto woli jest to układ „fabryczny”. W rzeczywistości na czołgu tym często brakowało elementów tego pancerza (nad osłoną działa lub dolnych części wieży) lub były one rozłożone w innych miejscach.
Dostosowaliśmy również kątowe ustawienie elementów pancerza reaktywnego i dodaliśmy kilka detali, np. poprawiliśmy wielkość skrzyń i innych szczegółów. Wieża jest również wyposażona w karabin przeciwlotniczy 12,7mm NSV i tylko jedną wyrzutnię granatów dymnych.
Kadłub został w całości przeprojektowany. Układ opancerzenia reaktywnego na górnej płycie przedniej jest inny i obecny jest właz dla prowadzącego. Teraz pancerz reaktywny pokrywa także część dolnej płyty przedniej. Boki kadłuba nie są teraz w pełni pokryte gumowymi fartuchami tylko kilkoma warstwami pancerza reaktywnego, co chroni środkową część kadłuba. Po lewej stronie zmieniliśmy wydech i pokład silnika.
Ulepszyliśmy koła jezdne (zachowując zgodność z modelem historycznym) i składają się one teraz z większej liczby wieloboków. Są one w końcu wyposażone w poprawnie odsunięty wałek skrętny i nowe gąsienice.
To nie wszystko. Model ten otrzyma również własny zestaw animacji:
Elementy pancerza reaktywnego podzieliliśmy na więcej grup niż wcześniej (od 10 do 25 na kadłubie i od 8 do 15 na wieży). W rozgrywce przekłada się to na niszczenie mniejszych fragmentów pancerza przy każdym trafieniu, co zapewnia dłuższe życie pancerza reaktywnego.
Ogólnie jakość wizualna całego modelu się znacznie poprawiła, ale zapewniło nam to jeszcze jedną korzyść: poprawionych elementów (np. działa) możemy używać w innych czołgach. Pozwoli nam to ulepszyć wygląd innych pojazdów za pomocą tych samych zasobów graficznych.