System doboru to jeden z najważniejszych składników gry i istnieje w niej od samego początku. Analizuje pojazdy, które gracze wybierają do bitwy i układa drużyny. Dodatkowo system doboru spełnia kilka ważnych zadań, takich jak:
- dobieranie drużyn o porównywalnych składach i sile,
- dobieranie różnych typów pojazdów do każdej bitwy,
- zapewnianie różnorodności map.
Głównym celem mechanizmu doboru jest wysłanie Was do bitwy tak szybko, jak to możliwe. W 2010 to zadanie było o wiele łatwiejsze, niż dzisiaj. Było wtedy o wiele mniej graczy, w szczególności na poziomach IX i X, i w grze znajdowały się tylko 3 kraje. Było też znacznie mniej czołgów, niż jest dziś. Aby skrócić czas oczekiwania, system mógł posyłać do bitwy pojazdy różniące się 5 poziomami, a więc pojazdy VI i X poziomu często trafiały do tej samej bitwy. Oczywiście dzisiaj to może wydawać się Wam nieco dziwne.
Z biegiem czasu napotkaliśmy narastające problemy, których system po prostu nie był w stanie rozwiązać, bo jeszcze nie miał do tego odpowiednich narzędzi. Tymi problemami były:
- Brak ograniczeń liczby pojazdów w jednej drużynie pod względem ich klasy.
- Tzw. „plutony-porażki”, składające się z pojazdów różniących się o więcej niż 3 poziomy,
- Mało przeciwników w bitwie tego samego poziomu, co Wasz. Na przykład w bitwie w drużynie przeciwnej mogło być 13 pojazdów X poziomu, ale tylko 2 poziomu VIII. Po prostu można było trafić na drużynę, w której nie będzie realnych szans na znalezienie odpowiedniego przeciwnika.
Aby rozwiązać te problemy, musieliśmy całkowicie przebudować system doboru i stworzyć całkowicie nową architekturę.
Aktualizacja 9.18 i system szablonów
W 2017 aktualizacja 9.18 została zaprojektowana tak, by rozwiązać te problemy i poprawić komfort graczy w bitwie. Wprowadziliśmy pewne ograniczenia: plutony mogły składać się tylko z pojazdów tego samego poziomu, a liczbę artylerii ograniczyliśmy do 3 na drużynę. Ale najważniejszą nowością w wersji 9.18 był
system szablonów. Szablony (główne z nich to
3-5-7 oraz
5-10) pozostają w użyciu do dzisiaj.
Ogólnie gra stała się zupełnie inna. Z drugiej strony, po publikacji aktualizacji 9.18 przegapiliśmy jeden ważny aspekt naszej gry:
kolejkę.
Czym jest kolejka?
Kolejka reprezentuje listę pojazdów, uzupełnianą zgodnie z wyborami graczy. Gdy wybieracie czołg do bitwy, od razu trafiacie do kolejki.
Aby to wyjaśnić, wyobraźcie sobie, że kolejka to
duża poczekalnia. Gromadzi ona pojazdy, które czekają, aż system doboru pośle ich do bitwy. Ma to miejsce, gdy zbierze się wystarczająca liczba pojazdów odpowiednich poziomów.
Czas spędzony w kolejce zależy od liczby graczy w kolejce i poziomów pojazdów, które wybrali. System doboru wybiera również szablon, odpowiednio sortuje różne klasy pojazdów i wybiera losową mapę.
Ważna uwaga
Przed publikacją aktualizacji 9.18 pojazdy X poziomu były czterokrotnie rzadsze, niż pojazdy poziomu VIII. Dlatego też klasyczny szablon 3-5-7, który wszyscy dobrze znamy, okazał się efektywny w rozwiązywaniu kolejki.