PanzerNews - WoWs: armada

WoWs: armada

Z-44.

Historia

W 1941 roku wady niszczycieli typu 1936A, które zostały zaprojektowane przed wybuchem II wojny światowej, stały się dla Niemców oczywiste. W związku z kiepską dzielnością morską i problemami z obsługą ich dział o kal. 150 mm na niespokojnych wodach, a także potrzebą wyposażenia okrętów w potężniejsze uzbrojenie przeciwlotnicze, na kolejne okręty tej serii przywrócono działa o kal. 128 mm. Odmieniony projekt został oznaczony 1936B.

17 grudnia 1941 roku, niemiecki zakład stoczniowy DeSchiMAG otrzymał zamówienie na budowę kadłuba dla niszczyciela Z-44. W następnym roku rozpoczęto budowę okrętu w stoczni w Bremie. Pieniądze na jego skonstruowanie Reichstag wziął ze swoich środków przeznaczonych na wydatki wojskowe, stąd nazwę projektu zmieniono na 1936B (Mob), co oznaczało „Mobilizację”.

Niszczyciele na bazie tych projektów były w maksymalnym stopniu ujednolicone i przeznaczone do służby na Bałtyku. Z-44 nie różnił się znacząco od Z-35, Z-36 i Z-43, które już były zaangażowane w działania wojenne. W tym samym czasie Niemcy sprawnie pracowali nad rozwojem dział przeciwlotniczych wysokiej klasy. Wśród projektów znalazło się czterolufowe działo automatyczne o kal. 30 mm, które pod względem siły ognia deklasowało tradycyjne działo przeciwlotnicze kal. 20 mm.

Tempo budowy znacznie spadło wskutek przesunięcia sił konstrukcyjnych na okręty podwodne i niedostatecznej podaży cennych materiałów (miedzi, niklu itp.). 29 lipca 1944 roku niedokończony Z-44 został trafiony kilkoma bombami podczas ciężkiego nalotu aliantów na Bremę. Po tych wydarzeniach ukończenie okrętu było wykluczone. Wszystko, co mogło posłużyć do naprawy innych niszczycieli, zostało z niego zdemontowane.

W World of Warships IX Z-44 nie tylko otrzymał w dzierżawę nowe życie, lecz został również ulepszony. Zamiast czterorurowych wyrzutni torpedowych ten niszczyciel IX poziomu wyposażono w wyrzutnie pięciorurowe o krótkim czasie przeładowania i torpedy o przyzwoitym zasięgu. Jego układ obrony przeciwlotniczej również przeszedł zmiany: na Z-44 zamontowano czterolufowe działa automatyczne Flak 103/38 o kal. 30 mm, które dowiodły swej wartości w boju.

Sekcja komentarzy
Loading comment form ...