hello
Osiemdziesiąt lat temu, wiosną 1940 roku, szokująco błyskawiczna wygrana Niemców nad Francją stała się bezpośrednią przyczyną ustawy o „Marynarce dwóch oceanów” z 19 lipca 1940 roku.
Upoważniała ona Stany Zjednoczone do zbudowania olbrzymich flot zarówno na Oceanie Atlantyckim jak i Spokojnym. Obawiano się, że kluczowe jednostki francuskie oraz, w przypadku klęski wojsk Wielkiej Brytanii, brytyjskie zostaną zneutralizowane lub wpadną w ręce Trzeciej Rzeszy. Tym aktem legislacyjnym została zatwierdzona budowa popularnych w „World of Warships” okrętów, takich jak USS Missouri (BB-63), USS Alaska (CB-1) oraz USS Montana (BB-67). W rezultacie do 1945 roku powstała „marynarka wojenna siedmiu oceanów” — potęga morska większa niż połączone marynarki reszty świata.
„USS Alaska (CB-1) w suchym doku”
„Stoczniowcy w suchym doku kalifornijskiej Hunter's Point Navy Yard w San Francisco, uważnie słuchający przemowy wiceadmirała Edwarda L. Cochrance'a, szefa Biura Okrętów. W tle widoczny USS Alaska (CB-1). Styczeń 1945 roku.”
„W 1940 roku, złożono zamówienie na USS Alaska (CB-1) w odpowiedzi na japoński projekt krążownika liniowego B-65. W momencie dołączenia Alaski do wojny w 1944 roku spora część krążowników japońskich została już zlikwidowana lub zneutralizowana. Alaska i jego okręt siostrzany Guam (CB-2) służyły głównie jako eskorta lotniskowca, z uwagi na swoje przeciwlotnicze zdolności na poziomie pancernika.”
Ta w pełni ilustrowana seria przedstawia szczegółowe opisy ewolucji wszystkich, podstawowych klas amerykańskich okrętów wojennych, a także plany, charakterystyki oraz liczne, szczegółowe fotografie.
Pancerniki typu Iowa: Projekt i przebieg służbyCztery pancerniki typu Iowa, szczytowe osiągnięcie amerykańskiego przemysłu stoczniowego w zakresie pancerników, miały wyjątkowo długą karierę. Każdy z nich odznaczył się na swój sposób — nie tylko w US Navy, lecz także w ogólnym ujęciu historii marynarki wojennej. Zbudowano je jako najpotężniejsze amerykańskie pancerniki oraz zaprojektowano w sposób pozwalający na podjęcie walki z największymi jednostkami floty japońskiej i niemieckiej. Zostały powołane do służby w końcowych fazach II wojny światowej.
Francuskie pancerniki: 1922–1956
Francuskie pancerniki typu Dunkerque i Richelieu były najbardziej wpływowymi i przełomowymi projektami pancerników okresu międzywojennego, które po zawieszeniu broni w czerwcu 1940 roku stały się pożądane przez brytyjską, niemiecką oraz włoską marynarkę. Wykorzystując bogate, bezpośrednie źródła informacji, spośród których część dopiero niedawno stała się dostępna, autorzy przedstawiają dokładny raport z ich rozwoju oraz szczegółową analizę cech projektowych.
Każdy album w kolekcji albumów „Japanese Naval Warship” zawiera oficjalne fotografie zrobione przez Muzeum Morskie w Kure, a także te wykonane przez osoby prywatne. Te ilustrowane dokumenty przedstawiają główne klasy japońskich okrętów, od pancerników po okręty podwodne.
Wydanie z sierpnia 2020 roku magazynu Naval History, dwumiesięcznika publikowanego przez Naval Institute, zawiera artykuły o bogatej tematyce: od zbudowanej przez Amerykanów algierskiej fregaty — Crescent, po Operację Pustynna Burza, lecz skupia się na nowym filmie — „Misja Greyhound”. W „Rejsie na ekran” wybitny historyk morski Craig L. Symonds pisze o tym, jak historia z klasycznej powieści C. S. Forestera „Dobry Pasterz”, ewoluowała w film Misja Greyhound, z Tomem Hanksem w roli głównej. Wywiad z reżyserem filmu, Aaronem Schneiderem — „Pamiętając o autentyczności” — skupia się na skrupulatnym podejściu twórców do szczegółów. J. M. Caiella w „Zyskując swe odznaczenia”, opowiada o bohaterskich czynach wojennych niszczyciela typu Fletcher — USS Kidd (DD-661) — okrętu muzeum, który wykorzystano w filmie.
Aby otrzymać dostęp do Naval History, odwiedźcie stronę internetową Naval Institute. Wyłącznie cyfrowy dostęp można uzyskać pod tym linkiem.