hello
Po aktualizacji 2.0 do World of Tanks dołączyło do gry mnóstwo nowych graczy. Jeśli jesteś jednym z nich – ten poradnik jest właśnie dla Ciebie!
Jednym z najważniejszych narzędzi, które pomoże Ci szybciej ogarnąć, co dzieje się na polu bitwy, jest minimapa. To Twoje małe centrum dowodzenia – dzięki niej możesz śledzić ruchy wroga, widzieć gdzie są sojusznicy i planować kolejne manewry. Warto się jej nauczyć od początku, bo dobra praca z minimapą często decyduje o zwycięstwie.
Minimapa w World of Tanks znajduje się w prawym dolnym rogu ekranu. Jest podzielona na sektory oznaczone literami (A–K) w pionie oraz cyframi (1–0) w poziomie.
Na minimapie znajdziesz:
Twój pojazd – oznaczony białą strzałką wskazującą kierunek, w którym patrzy kamera.
Sojuszników – domyślnie zielone ikony, których kształty odpowiadają klasom pojazdów (patrz na oznaczenia pojazdów na minimapie).
Przeciwników – domyślnie czerwone ikony. Jeśli wróg zniknie z widoku, jego ostatnia znana pozycja zostanie zaznaczona kropką oraz nazwą czołgu.
Cele mapy – bazy drużyn (zielona i czerwona flaga) albo jedna neutralna baza w trybie spotkaniowym.
Kierunek kamery – biały stożek/kreska pokazująca, gdzie aktualnie patrzysz. Dzięki temu można łatwo określić kierunek.
Używając domyślnie klawisza CTRL przytrzymując go możemy oswobodzić kursor myszy i na minimapie kliknąć na dane miejsce na które chcemy zwrócić uwagę naszej drużyny. Dzięki temu pojawi się w wyznaczonym miejscu znacznik.
Na minimapie każdy pojazd ma swój symbol graficzny, który od razu mówi, z jaką klasą czołgu masz do czynienia. Dzięki temu wystarczy szybki rzut oka, aby zrozumieć sytuację na polu bitwy.
Czołg lekki (LT)
Najczęściej zwiadowca drużyny. Szybki, z reguły słabo opancerzony, odpowiada za wykrywanie przeciwników.
Czołg ciężki (HT)
Wolniejszy, ale mocno opancerzony. Zwykle walczy na pierwszej linii i utrzymuje pozycje.
Czołg średni (MT)
Bardziej uniwersalny – łączy mobilność z siłą ognia. Często pełni rolę wsparcia albo flankowania przeciwnika.
Niszczyciel czołgów (TD)
Działa zazwyczaj z ukrycia, ma potężne działo, ale słaby pancerz i mobilność. Najczęściej stoi za linią frontu.
Działo samobieżne (Artyleria)
Wsparcie drużyny ogniem po łuku. Widzi sektor ostrzału i potrafi razić przeciwników zza osłon.
Na mini mapie widzimy symbole sojuszników oraz przeciwników w odpowiednim kolorze oraz nazwę czołgu którym przemieszcza się sojusznik lub przeciwnik.
Na minimapie widzisz różne okręgi – każdy z nich ma znaczenie:
Koło bezpośredniego wykrycia (małe, białe)
Pokazuje obszar wokół twojego pojazdu, w którym przeciwnicy są wykrywani automatycznie, bez względu na maskowanie czy przeszkody.
Okrąg zasięgu widzenia (zielony)
To realny zasięg widzenia twojego czołgu, zależny od załogi, wyposażenia, materiałów eksploatacyjnych i dyrektyw.
Maksymalny zasięg obserwacji (żółty)
W grze istnieje limit 445 metrów. Nawet jeśli twój zasięg widzenia wynosi więcej, przeciwnika dalej nie wykryjesz samodzielnie.
Okrąg rysowania (pomarańczowy)
Pokazuje maksymalny obszar, w którym gra renderuje pojazdy – sojusznicze i wrogie. Nawet jeśli ktoś zostanie wykryty dalej, nie zobaczysz go, dopóki nie wejdzie w ten okrąg.
Na minimapie pojawia się również specjalny znacznik związany z działami samobieżnymi (artylerią). Jest to niezwykle przydatna informacja, zarówno gdy grasz artylerią, jak i wtedy, gdy jesteś celem ostrzału.
Znaczniki pola ostrzału na minimapie (pomarańczowy) pomogą Wam śledzić posunięcia artylerii i lepiej zaplanować Waszą taktykę. Gdy pocisk artyleryjski uderzy w ziemię, pojazd lub inny obiekt, w tym miejscu na minimapie pojawi się znacznik strzału. Będzie on widoczny jedynie przez 10 sekund, a potem zniknie, dając Wam wystarczająco dużo czasu, aby wykryć wystrzał.
= → Powiększenie minimapy
- → Zmniejszenie minimapy
M → Ukryj/pokaż minimapę (nie zalecane aby grać bez niej)
Pro tip: Graj zawsze z powiększoną minimapą, bo łatwiej analizować sytuację.
W opcjach gry możesz włączyć/wyłączyć różne elementy:
Znaczniki pozycji na mapie – pokazują gdzie znajdują się sojusznicy.
Promień kierunku kamery – pokazuje, gdzie patrzysz.
Łuk ostrzału dla dział samobieżnych – bardzo ważne dla artylerii, widzisz swój sektor ostrzału.
Koło bezpośredniego wykrycia – mały biały okrąg (punkt 1).
Okrąg zasięgu widzenia – zielony okrąg (punkt 2).
Okrąg maksymalnego zasięgu widzenia – żółty (punkt 3).
Okrąg rysowania – pomarańczowy (punkt 4).
Obszar, w który trafią działa samobieżne – przewidywane pole rażenia artylerii.
Porady dla nowych graczy
Zawsze obserwuj minimapę! – patrz na nią co kilka sekund, żeby wiedzieć, gdzie są sojusznicy i przeciwnicy.
Czytaj ruchy przeciwnika – jeśli linia frontu pada w innym sektorze, lepiej zawczasu się wycofać.
Pilnuj okręgu rysowania – przeciwnicy wykryci przez sojusznika mogą być widoczni tylko, jeśli znajdują się w twoim okręgu renderowania.
Dostosuj rozmiar minimapy – najlepiej mieć ją na tyle dużą, aby widzieć całą sytuację, ale żeby nie zasłaniała ekranu.
Nie ignoruj oznaczeń sojuszników – jeśli widzisz, że jeden flank jest pusty, pomyśl o wsparciu go.