PanzerNews - Mini poradnik: Minimapka w World of Tanks

Miniatura: Mini poradnik: Minimapka w World of Tanks

Mini poradnik: Minimapka w World of Tanks

Dodane: Autor: Programista 0

Po aktualizacji 2.0 do World of Tanks dołączyło do gry mnóstwo nowych graczy. Jeśli jesteś jednym z nich – ten poradnik jest właśnie dla Ciebie!

Jednym z najważniejszych narzędzi, które pomoże Ci szybciej ogarnąć, co dzieje się na polu bitwy, jest minimapa. To Twoje małe centrum dowodzenia – dzięki niej możesz śledzić ruchy wroga, widzieć gdzie są sojusznicy i planować kolejne manewry. Warto się jej nauczyć od początku, bo dobra praca z minimapą często decyduje o zwycięstwie.

 

Budowa minimapy

Minimapa w World of Tanks znajduje się w prawym dolnym rogu ekranu. Jest podzielona na sektory oznaczone literami (A–K) w pionie oraz cyframi (1–0) w poziomie.

Na minimapie znajdziesz:

  • Twój pojazd – oznaczony białą strzałką wskazującą kierunek, w którym patrzy kamera.

  • Sojuszników – domyślnie zielone ikony, których kształty odpowiadają klasom pojazdów (patrz na oznaczenia pojazdów na minimapie).

  • Przeciwników – domyślnie czerwone ikony. Jeśli wróg zniknie z widoku, jego ostatnia znana pozycja zostanie zaznaczona kropką oraz nazwą czołgu.

  • Cele mapy – bazy drużyn (zielona i czerwona flaga) albo jedna neutralna baza w trybie spotkaniowym.

  • Kierunek kamery – biały stożek/kreska pokazująca, gdzie aktualnie patrzysz. Dzięki temu można łatwo określić kierunek.

Używając domyślnie klawisza CTRL przytrzymując go możemy oswobodzić kursor myszy i na minimapie kliknąć na dane miejsce na które chcemy zwrócić uwagę naszej drużyny. Dzięki temu pojawi się w wyznaczonym miejscu znacznik.

Oznaczenia pojazdów na minimapie

Na minimapie każdy pojazd ma swój symbol graficzny, który od razu mówi, z jaką klasą czołgu masz do czynienia. Dzięki temu wystarczy szybki rzut oka, aby zrozumieć sytuację na polu bitwy.

Klasy pojazdów i ich symbole

  • Czołg lekki (LT)
    Najczęściej zwiadowca drużyny. Szybki, z reguły słabo opancerzony, odpowiada za wykrywanie przeciwników.

  • Czołg ciężki (HT)
    Wolniejszy, ale mocno opancerzony. Zwykle walczy na pierwszej linii i utrzymuje pozycje.

  • Czołg średni (MT)
    Bardziej uniwersalny – łączy mobilność z siłą ognia. Często pełni rolę wsparcia albo flankowania przeciwnika.

  • Niszczyciel czołgów (TD)
    Działa zazwyczaj z ukrycia, ma potężne działo, ale słaby pancerz i mobilność. Najczęściej stoi za linią frontu.

  • Działo samobieżne (Artyleria)
    Wsparcie drużyny ogniem po łuku. Widzi sektor ostrzału i potrafi razić przeciwników zza osłon.

Na mini mapie widzimy symbole sojuszników oraz przeciwników w odpowiednim kolorze oraz nazwę czołgu którym przemieszcza się sojusznik lub przeciwnik.

Zasięgi widzenia i rysowania

Na minimapie widzisz różne okręgi – każdy z nich ma znaczenie:

  1. Koło bezpośredniego wykrycia (małe, białe)
    Pokazuje obszar wokół twojego pojazdu, w którym przeciwnicy są wykrywani automatycznie, bez względu na maskowanie czy przeszkody.

  2. Okrąg zasięgu widzenia (zielony)
    To realny zasięg widzenia twojego czołgu, zależny od załogi, wyposażenia, materiałów eksploatacyjnych i dyrektyw.

  3. Maksymalny zasięg obserwacji (żółty)
    W grze istnieje limit 445 metrów. Nawet jeśli twój zasięg widzenia wynosi więcej, przeciwnika dalej nie wykryjesz samodzielnie.

  4. Okrąg rysowania (pomarańczowy)
    Pokazuje maksymalny obszar, w którym gra renderuje pojazdy – sojusznicze i wrogie. Nawet jeśli ktoś zostanie wykryty dalej, nie zobaczysz go, dopóki nie wejdzie w ten okrąg.

Oznaczenie strzału artylerii

Na minimapie pojawia się również specjalny znacznik związany z działami samobieżnymi (artylerią). Jest to niezwykle przydatna informacja, zarówno gdy grasz artylerią, jak i wtedy, gdy jesteś celem ostrzału.

Znaczniki pola ostrzału na minimapie (pomarańczowy) pomogą Wam śledzić posunięcia artylerii i lepiej zaplanować Waszą taktykę. Gdy pocisk artyleryjski uderzy w ziemię, pojazd lub inny obiekt, w tym miejscu na minimapie pojawi się znacznik strzału. Będzie on widoczny jedynie przez 10 sekund, a potem zniknie, dając Wam wystarczająco dużo czasu, aby wykryć wystrzał.

Skróty klawiszowe minimapy

  • = → Powiększenie minimapy

  • - → Zmniejszenie minimapy

  • M → Ukryj/pokaż minimapę (nie zalecane aby grać bez niej)

Pro tip: Graj zawsze z powiększoną minimapą, bo łatwiej analizować sytuację.

Ustawienia minimapy

W opcjach gry możesz włączyć/wyłączyć różne elementy:

  • Znaczniki pozycji na mapie – pokazują gdzie znajdują się sojusznicy.

  • Promień kierunku kamery – pokazuje, gdzie patrzysz.

  • Łuk ostrzału dla dział samobieżnych – bardzo ważne dla artylerii, widzisz swój sektor ostrzału.

  • Koło bezpośredniego wykrycia – mały biały okrąg (punkt 1).

  • Okrąg zasięgu widzenia – zielony okrąg (punkt 2).

  • Okrąg maksymalnego zasięgu widzenia – żółty (punkt 3).

  • Okrąg rysowania – pomarańczowy (punkt 4).

  • Obszar, w który trafią działa samobieżne – przewidywane pole rażenia artylerii.

Porady dla nowych graczy

  1. Zawsze obserwuj minimapę! – patrz na nią co kilka sekund, żeby wiedzieć, gdzie są sojusznicy i przeciwnicy.

  2. Czytaj ruchy przeciwnika – jeśli linia frontu pada w innym sektorze, lepiej zawczasu się wycofać.

  3. Pilnuj okręgu rysowania – przeciwnicy wykryci przez sojusznika mogą być widoczni tylko, jeśli znajdują się w twoim okręgu renderowania.

  4. Dostosuj rozmiar minimapy – najlepiej mieć ją na tyle dużą, aby widzieć całą sytuację, ale żeby nie zasłaniała ekranu.

  5. Nie ignoruj oznaczeń sojuszników – jeśli widzisz, że jeden flank jest pusty, pomyśl o wsparciu go.

Sekcja komentarzy
Loading comment form ...