PanzerNews - Raumfalte, skrzynki i kontrowersje: Nasze spojrzenie na "dramę"

Raumfalte, skrzynki i kontrowersje: Nasze spojrzenie na "dramę"

Od kilku dni środowisko World of Tanks znów kipi od emocji.

Wszystko przez nowe skrzynki Raumfalte, które w tym wydarzeniu "zastąpiły" dobrze znane i lubiane skrzynki Świąteczne. W sieci zaroiło się od filmów, analiz i komentarzy, w których dominuje jeden ton: zawiedzenie, złość, zarzuty o chciwość Wargamingu. Ale czy słusznie?

Jako osoby grające nie tylko w World of Tanks, ale i wiele innych gier, gdzie lootboxy, skrzynki i losowe nagrody to chleb powszedni, musimy przyznać: nie do końca rozumiemy skalę oburzenia.

Złoto, złoto, złoto...

Większość krytyki dotyczy tego, że ze starych skrzynek świątecznych można było wyciągnąć więcej złota, niż teraz. Okej, zgoda – były bardziej przewidywalne i dawały konkretną wartość zwrotną w złocie, zwłaszcza jeśli dostawało się duplikaty czołgów (ale teraz to nie są świąteczne skrzynki).  Raumfalte, przy największym pakiecie dostajemy gwarantowane 23 000 złota na start. Do tego dochodzą skrzynki z losowymi nagrodami i potencjał na jeszcze więcej złota w lepszych tierach skrzynek (Prime).

Mamy bardziej przewidywalny zwrot części pieniędzy w postaci złota już na początku.  Brzmi to uczciwie, jeśli traktujemy to jak dobrowolną inwestycję w grę.

Cena pakietu Cena złota Cena skrzynek
30,12 zł - 5 szt. skrzynek + 500 złota
9,93 
20,19 zł bez złota w pakiecie
177,13 zł - 30 szt. skrzynek + 3000 złota 51,92  125,21 zł bez złota w pakiecie
457,19 zł - 80 szt. skrzynek + 8000 złota 128,45  328,74 zł bez złota w pakiecie
647,45 zł - 120 szt. skrzynek + 12000 złota 186,79  460,66 zł bez złota w pakiecie
1168,33 zł - 230 szt. skrzynek + 23000 złota 340 zł 828,33 zł bez złota w pakiecie

tym czasem skrzynki świąteczne:

Porównanie skrzynek – Świąteczne vs Raumfalte

Typ skrzynki Cena za największy pakiet Gwarantowane złoto Średni zwrot w złocie Szansa na czołg VIII/IX tieru Szansa na czołg X tieru Liczba skrzynek w pakiecie Uwagi
Świąteczne  1270,36 zł (240 szt.) 250 + zwrot za duplikaty ok. 40 000+ (średnio)

VIII: ~99,99%,

IX: ~69,97%

nie dotyczy  240 Duża wartość zwrotna, losowość kontrolowana
Raumfalte  1168,33 zł (230 szt.) 23 000 + 750/ 1500/ 3000 ok. 23 000+ w zależności od Raumfalte  Prime

VIII: ~97.5%,

IX: ~100%

~2–3% (tylko z Prime) 230 Mniej RNG w złocie, więcej w losowaniu nagród

Dropy w skrzynkach Raumfalte:

Prototyp Raumfalte

Raumfalte Alfa

Raumfalte Prime

GWARANTOWANY CZOLG CO 50 SKRZYNEK

  • (20%) Kolejne Raumfalte
  • (100%) 1 5005 000 lub 25 000
  • (75%) Jedno z poniższych:
    • 3, 7 lub 14 dni konta premium WoT
    • 2 rezerwy osobiste (+50% do PD lub +50% do kredytów, lub +200% do PD załogi i wolnych PD przez 1 godzinę)
    • 1 przewodnik uniwersalny, 1 podręcznik uniwersalny lub 1 osobisty podręcznik szkoleniowy
  • (15%) Jedno z poniższych:
    • 100, 200 lub 500 części
    • 3, 5 lub 10 misji 5× PD
  • (5%) Pojazd IX lub X poziomu:
  • (50%) Dodatek 3D w tematyce Mirium

 

GWARANTOWANY CZOLG CO 40 SKRZYNEK

  • (20%) Kolejne Raumfalte
  • (100%) 7501 500 lub 3 000
  • (75%) Jedno z poniższych:
    • 7, 14 lub 30 dni konta premium WoT
    • 6 rezerw osobistych (+50% do PD lub +50% do kredytów, lub +200% do PD załogi i wolnych PD przez 1 godzinę)
    • 1 przewodnik uniwersalny, 1 podręcznik uniwersalny lub 1 osobisty podręcznik szkoleniowy
  • (30%) Jedno z poniższych:
    • Członek załogi z wystarczającą liczbą PD załogi na 1, 2 lub 3 atuty
    • 200, 500 lub 1000 części
    • 10, 20 lub 50 misji 5× PD
  • (10%) Pojazd IX lub X poziomu:
  • (100%) Dodatek 3D w tematyce Mirium

 

 

GWARANTOWANY CZOLG CO 20 SKRZYNEK

Poziom Czołgi do zdobycia Średnia liczba skrzynek potrzebna
Raumfalte Prime 3 (IX/X) ~55–60
Raumfalte Alfa 5 (IX/X) ~180–220

Prototyp Raumfalte

10 (VIII/IX) ~1300–1500

Ile kosztuje marzenie o X-poziomie?

Z danych wynika, że szansa na czołg X poziomu z Prime Raumfalte to ok. 2–3%. Skrzynki Prime trafiają się średnio raz na 10–12 zwykłych Raumfalte, więc w największym pakiecie (230 sztuk) można liczyć na ok. 8–10 Prime.

Statystycznie więc potrzebujemy:

  • 3–4 pełne pakiety Raumfalte, by realnie zwiększyć szanse na trafienie jednego czołgu X poziomu

Średni koszt zdobycia czołgu X poziomu: 3500–4200 zł

To oczywiście czysta statystyka – można mieć szczęście i trafić szybciej, można też nic nie wylosować.

Progresywność skrzynek Raumfalte

Jedną z istotnych różnic pomiędzy świątecznymi skrzynkami a Raumfalte jest progresywność systemu. Raumfalte to nie tylko losowa zawartość – to także system warstw, w którym każda skrzynka ma szansę przenieść nas na wyższy poziom nagród.

Każda otwarta skrzynka zbliża nas do kolejnego lepszego Raumfalte, czyli wersji w której szanse na wartościowe przedmioty (w tym czołgi wyższych tierów) są znacznie większe. Dzięki temu gracze nie są całkowicie zdani na ślepy los – gra nagradza aktywność i regularność. Nawet jeśli nie trafimy nic szczególnego w 10 skrzynkach, 11. może być tą przełomową.

W praktyce oznacza to, że im więcej inwestujemy, tym większa szansa, że zostaniemy nagrodzeni. I choć dla niektórych to może być psychologiczna pułapka, dla innych to uczciwa forma rekompensaty – coś w rodzaju „paska łaski”, który zwiększa nasze szanse po serii niepowodzeń.

Ten system progresji daje poczucie kontroli i zmniejsza frustrację związaną z czystym RNG. Nie jest to więc „czysty hazard”, a raczej forma losowości wspieranej przez mechanikę nagradzania za zaangażowanie.

Co to jest "pity system"?

"Pity system" (czyli system litości- gwarantowany drop) to mechanizm stosowany w grach losowych (np. lootboxy, skrzynki, gacha), który zapewnia, że po pewnej liczbie prób na pewno coś dostaniesz – nawet jeśli wcześniej miałeś pecha.

Przykład:

Załóżmy, że masz 2% szansy na trafienie rzadkiego czołgu w skrzynce.

To oznacza, że średnio trafisz go raz na 50 skrzynek. Ale w losowości możesz mieć pecha i otworzyć np. 100 skrzynek bez szczęścia.

Żeby gracz nie miał takiego pechowego doświadczenia, twórcy gry wprowadzili "pity system".

Co daje graczom?

  • Chroni przed skrajnym pechem.

  • Sprawia, że wydanie pieniędzy ma "gwarantowaną wartość" po czasie.

  • Ułatwia graczom obliczanie, kiedy dostaną nagrodę na pewno.

Jak działa „pity system” w World of Tanks?

W przypadku wydarzeń takich jak Holiday Ops, mechanizm ten działa następująco

  • Jeśli otworzysz 49 skrzynek i nie otrzymasz żadnego czołgu VIII lub IX poziomu, to 50. skrzynka gwarantuje taki pojazd.

Dodatkowo, system ten uwzględnia posiadane już przez gracza pojazdy:

  • Jeśli wylosujesz czołg, który już posiadasz, system automatycznie wybierze inny, którego jeszcze nie masz.

Ten mechanizm ma na celu:

  • Ograniczenie pecha – zapewnia, że nawet przy niekorzystnych losowaniach, gracz otrzyma wartościową nagrodę po określonej liczbie prób.

  • Zwiększenie przewidywalności – gracze mogą oszacować, ile skrzynek muszą otworzyć, aby zdobyć konkretny pojazd.

Raumfalte

W obecnym wydarzeniu  Raumfalte, wprowadzono wielopoziomowe lootboxy z różnymi szansami na zdobycie pojazdów

  • Srebrne skrzynki: 5% szansy na pojazd, gwarantowany drop po 40 skrzynkach.

  • Złote skrzynki: 10% szansy na pojazd, gwarantowany drop po 20 skrzynkach.

Te systemy również wykorzystują mechanizm „pity system”, aby zapewnić graczom nagrody po określonej liczbie prób.

Mechanizm „pity system” w World of Tanks służy temu, aby gracze nie czuli się zniechęceni brakiem szczęścia w losowaniach. Dzięki niemu, po określonej liczbie otwartych skrzynek bez wartościowej nagrody, gra gwarantuje czołg VIII, IX i X poziomu , co teoretycznie zwiększa satysfakcję z gry i poczucie sprawiedliwości.

Hazard to hazard

Tak, lootboxy są hazardowe. Tylko... nie jest to nic nowego. Gry od lat korzystają z losowych nagród. Czy to Apex Legends, FIFA, Genshin Impact, czy Counter-Strike – wszędzie mamy RNG. Wargaming nie odkrył Ameryki, tylko zastosował mechanikę, która już dawno stała się standardem w przemyśle.

Rozumiem, że nie wszystkim się to podoba, ale kupowanie skrzynek jest dobrowolne. Naprawdę. Gra nie zmusza nikogo, by inwestować w lootboxy.

!!!To decyzja gracza!!!!

Kolekcjonerzy i meta

Pojawiają się głosy, że część czołgów ze skrzynek ma znaczenie w grze, że tworzy się przez to meta i że kolekcjonerzy czują się zmuszeni do kupowania skrzynek. Okej, tylko... w każdym modelu F2P ktoś płaci, żeby mieć więcej.

Czy to jest problem? Naszym zdaniem nie.

To po prostu realia rynku.

Gracze, którzy kolekcjonują wszystko, z definicji wydają więcej – to ich wybór. Tak samo działa to w karciankach, grach mobilnych czy nawet grach planszowych z dodatkami. Jeśli komuś zależy na posiadaniu „wszystkiego” – musi liczyć się z kosztami.

Jeśli chodzi o wpływ na metę – tak, część czołgów premium i specjalnych z lootboxów może być bardzo dobra. Ale nie są niezbędne, by wygrywać bitwy. Wciąż najwięcej zależy od umiejętności gracza, znajomości map i taktyki. RNG w skrzynkach nie zmienia faktu, że skill zawsze będzie na pierwszym miejscu.

A że ktoś ma przewagę, bo miał szczęście lub wydał więcej? Cóż – tak działa każdy darmowy model gry. Ktoś finansuje produkt, z którego inni mogą korzystać za darmo. 

Model F2P (Free-to-Play) w grach to sposób dystrybucji, w którym gra jest dostępna za darmo, ale zarabia na innych elementach – najczęściej na mikropłatnościach. Oznacza to, że gracze mogą pobrać i grać w grę bez płacenia, ale opcjonalnie mogą wydawać pieniądze na różne dodatki.

Główne cechy modelu F2P:

  1. Darmowy dostęp do gry – pobierasz i zaczynasz grać bez żadnych opłat.

  2. Mikropłatności (microtransactions) – płacisz za:

    • przedmioty kosmetyczne (skórki, animacje, ubrania)

    • przyspieszenie progresu (boosty, skrócenie czasu czekania)

    • nowe postacie, poziomy, bronie itp.

  3. Opcjonalność płatności – możesz grać bez wydawania pieniędzy, ale często z większym wysiłkiem lub wolniejszym postępem.

  4. Monetyzacja przez czas gracza – niektórzy gracze wydają dużo (tzw. "whales"), a większość gra za darmo.

    Warianty monetyzacji F2P:

    • Battle Pass – płatny system nagród za grę i postępy (często sezonowy).

    • Lootboxy – losowe nagrody za opłatą (często kontrowersyjne).

    • Reklamy – np. w grach mobilnych (obejrzyj reklamę, aby dostać bonus).

    Plusy:

    • Łatwy dostęp – każdy może spróbować.

    • Duża baza graczy – bardziej aktywna społeczność.

    • Długoterminowe aktualizacje – twórcy zarabiają, więc rozwijają grę.

    Minusy:

    • Możliwość "Pay-to-Win" – płacący gracze mają przewagę.

    • Często agresywna monetyzacja.

    • Uzależniające mechanizmy mikropłatności.

Podsumowując:

Nie bronimy tu Wargamingu w ciemno. Mają swoje za uszami i czasem potrafią przegiąć. Ale tym razem po prostu nie widzimy dramatu. Nowy system to dalej lootboxy, jakich pełno w innych grach.

Jest mniej magiczny niż świąteczny, ale... no właśnie...

Czy to gorzej?

Naszym zdaniem: niekoniecznie.

Każda gra F2P działa na zasadzie: płacisz czasem albo pieniędzmi. Jeśli nie chcesz – nie kupujesz. Jeśli kupujesz – liczysz się z losowością. I jeśli z góry wiadomo, że coś może być nieopłacalne lub kosztowne – to albo to akceptujesz, albo omijasz. Wybór zawsze należy do gracza.

Zamiast krzyczeć o aferze, warto zadać sobie pytanie:

Czy to mnie naprawdę dotyka?

Czy jestem zmuszony?

Czy gra stała się przez to gorsza?

Jeśli odpowiedź brzmi „nie” – to może warto wyluzować.

A jeśli komuś się nie podoba? Po prostu nie kupujcie skrzynek.

To tylko gra, nie rachunek za prąd.


 

Sekcja komentarzy
Loading comment form ...